Stående Kvinde

Birk fotograf Ole Jørgensen stående kvinde 1Svend Wiig Hansen, Stående Kvinde, 1964. Foto: Ole Jørgensen

Stående Kvinde er et relief med en kvindefigur opsat på en betonplade. Figurens fyldige og runde former bliver tydelige, fordi kvinden synes at arbejde sig ud af fladen og blive tredimensionel. Hun står frontalt og kigger ud mod beskueren, så hun henvender sig direkte til os.

Ligesom Stående Kvinde er hverken kvindefiguren Liggende Kvinde eller Moder Jord den klassiske forestilling om en skøn kvinde, men alle kvindefigurerne fremstår massive og voluminøse.

I 1956 købte Aage Damgaard kunstneren Svend Wiig Hansens kontroversielle værk: Moder Jord (1953). Skulpturen indgik i 1954 i en større kunstudstilling og var tiltænkt en central placering på pladsen foran Århus Rådhus. Men skulpturen blev imidlertid forflyttet til et mindre opsigtsvækkende sted, da det for nogle viste sig at være provokerende, at den ikke forestillede en klassisk skøn veldrejet Venus fra Milo, men fremstod som et frodigt og livskraftigt frugtbarhedssymbol.

Damgaard var begejstret for skulpturen og fik arrangeret en transport til Herning. Så en dag ankom Moder Jord på ladet af en Falckbil og blev anbragt i gården ved fabrikken i Th. Nielsens Gade der blev kaldt ”Den Sorte Fabrik”. Fabriksarbejdernes umiddelbare reaktion var at rulle gardinerne ned for ”rædselen”. Det fortælles, at de med tiden affandt sig med skulpturen, og at nogle endda begyndte at sætte pris på den frodige kvindefigur. Og Damgaard udtalte, at der med Moder Jord var kommet mere demokrati og tolerance ind i fabrikssamfundet.

 

Læs også

> Liggende Kvinde

 

Fakta
- Stående Kvinde, 1964

- Kunstner: Svend Wiig Hansen (1922-1997)

- Størrelse: 180 x 98 cm

- Materiale: Bronze

 

Læs mere
Herning og Billedkunsten af Birgit Hessellund, Herning Kunstmuseum
Angli gjorde det - Aage Damgaard og kunsten af Ejgil Søholm, Gyldendal
> Aage Damgaards skatkammer - en kunstnerisk legeplads